Avainsanat

,

Olen kirjoittanut tähän blogiin vuosien mittaan useita Postiin liittyviä kriittisiä artikkeleita. Mielestäni Postin toiminnasta on korostettu syy käydä julkista keskustelua johtuen mm. sen monopoliasemasta ja 100% valtio-omistuksesta. Posti on murroksessa, ja se näkyy asiakkaille.

Malmilla Posti siirtyi äskettäin Cittarin infopisteeseen, jossa palvelut toimivat Postin logon alla. Tässä vuoropuhelu vapaasti muisteltuna tältä aamua:

Minä: Tämä pitäisi laittaa taipaleelle.
Henkilö tiskin takana 1: Millaisena lähetyksenä haluat lähettää?
Minä: Maksikirjeenä.
Henkilö tiskin takana 1: Maksikirjeitähän ei voi enää lähettää.
Minä: Teidän tuoreimman yleisimmät-hinnastonne mukaan Eurooppaan voi edelleen lähettää maksikirjeitä.
Henkilö tiskin takana 1: Mikähän tää sitten olis, täähän on paketti.
Minä: Haluan lähettää sen maksikirjeenä. Suomeen ei voi enää lähettää maksikirjeitä, mutta teidän nettisivujenne mukaan Eurooppaan voi.
Henkilö tiskin takana 1: (Toiselle henkilölle tiskin takana) Eihän maksikirjeitä enää oo?
Henkilö tiskin takana 2: Mmmmmm… (Kolmannelle henkilölle, joka on tulossa kaupan puolelta) Tuutko katsomaan?
Henkilö tiskin takana 1: (Kolmannelle henkilölle) Eiks tää pidä lähettää pakettina?
Minä: Teillä on nettisivuilla, että Eurooppaan voi edelleen lähettää myös maksikirjeenä!
Henkilö tiskin takana 3: (Katsoo lähetystä ja näppäilee päätettä, ja sanoo henkilö 1:lle) Valitaan tää ja sitten tää.
Henkilö tiskin takana 1: Ai se on ulkomaille!


Tarina jatkuu ja lopulta sain jopa Posti Oy:n kuitin siitä, että ”Economy-Maksikirje EU” vastaanotettiin. Olin liimaillut siihen jo kotona tarkasti oikean määrän postimerkkejä. En uskalla edes arvailla mitä olisi tapahtunut, jos olisin kiireisenä jättänyt lähetyksen ”voit jättää lähetyksesi tähän”-pöydälle.