Avainsanat

, ,

Ylilaadulla tarkoitan tässä asiakkaan odotukset ylittävää laatutasoa. Ammattimaisessa laatumäärittelyssä pyritään haluttuun laatutasoon ja siinä pysymiseen. Myös kustannuksia muodostavaa tarpeettoman hyvää laatua vältetään. Mäkkärin juustohampurilaisen kuuluu olla mahdollisimman samanlainen aina ja kaikkialla.

Voi olla, että esimerkit, joita käsittelen tässä postauksessa eivät ole palveluntuottajan näkökulmasta ylilaatua, vaan he ovat toimineet juuri niin, kuin heidän laatuoheistuksensa ovat määritelleetkin. Siinä tapauksessa onnittelut ainakin minua kuluttaja-asiakkaana miellyttäneestä palveluiden laatutason määrittelystä.

Olen blogissani käsitellyt kriittiseen sävyyn ainakin Postin, Elisan ja Sanoman toimintaa. Pääsääntöisesti arjessa kohtaamani palvelut ja tuotteet vaikkapa ruokakaupassa ovat jotakuinkin odotusteni mukaisia. Ne eivät ole herättäneet tarvetta avautua blogiurputuksella, mutta eivät myöskään ole synnyttäneet sen kummempia positiivisiakaan tuntemuksia.

Mutta joskus myös iloisesti yllättyy asiakkaana. En osaa arvioida, ovatko nämä iloiset yllätykset asiakkaalle kyseisille yrityksille tulosta tuovia vai vieviä tekijöitä, mutta ainakin nämä kolme esimerkkiyritystä saavat nyt tässä blogissa ilmaista mainosta.

Suuri yritys: Nordea

nordea

Toimintahäiriö yhden pörssituotteen osalta verkkopankissa -> kaupan viivästymisestä minulle aiheutuneen vahingon korvaaminen.

PK-yritys: Telewell

Vikaa, vikaa, vikaa huuto.net:stä kaytettynä ostamassani reitittimessä. Otin yhteyttä Telewell:in asiakaspalveluun. Saatu neuvo ei auttanut. Seuraavaksi ohje lähettää laite heille. Ei kyselyjä mistä ja milloin ostit, onko kuittia tai ohjetta olla yhteydessä tuotteen kuluttajalle myyneeseen kauppaan. Paluupostissa uusi laite.

Mikroyritys: Malmin suutari

suutari

Menin teetättämään vyöhön lisää reikiä. Venynyt se oli – en minä sentään laitunut ollut. Suutari teki näppärästi lisää reikiä. Hinta: ”Tuo joskus jotain isompaa työtä tehtäväksi.”